Hátrányos helyzetű és megváltozott munkaképességű munkatársak által készített, magas minőségi termékeket árusító bemutatóterem és márkabolt nyitotta meg kapuit ünnepélyes keretek között 2024. október 16-án a budapesti Récsei Centerben. A DIACONIA márkának köszönhetően a Magyar Református Szeretetszolgálat által alapított Jobbadni Nonprofit Kft. egyre több rászoruló számára tud munkalehetőséget biztosítani az észak-magyarországi térségben.

Bőrtáskák, nadrágövek, övtáskák, neszeszerek, színes bögrék és tányérok – gazdag termékkínálat fogadja a vásárlókat a budapesti Récsei Center DIACONIA márkaboltjában. A design termékek hosszú utat tettek meg – szó szerint és átvitt értelemben is –, amíg eljutottak a fővárosi üzletek polcáig: a Magyar Református Szeretetszolgálat gazdaságfejlesztési törekvésének eredménye, hogy a Felzárkózó települések programban érintett Mezőladányban és Zemplénagárdon három kézműves műhelyt hozhatott létre a Jobbadni Nonprofit Kft., így egyre több helyi rászoruló számára biztosíthatnak munkalehetőséget.

Nemcsak egyházunk és a Magyar Református Szeretetszolgálat életében, hanem a hátrányos helyzetű emberek felzárkóztatásának történetében is mérföldkő a mai nap” – adott hangot meggyőződésének a Magyar Református Szeretetszolgálat elnöke a megnyitón. Dr. Czibere Károly úgy fogalmazott, hogy a mai nap a szolidaritásról és a segítségnyújtásról is szól, és az üzlet nemcsak a Budapest-vidék távolságot győzi le, de közelebb hozza a társadalmi csoportokat is egymáshoz. „Ez a kezdeményezés valójában arról szól, hogyan hozzuk közel azokat, akiket a mindennapi életben nem látunk, hiszen minden termék mögött családok, hátrányos helyzetű emberek vannak, és ezek a termékek segítenek látni az emberi méltóságukat, az ő értékteremtésre való készségüket, képességüket.”

 

A magyar kormány képviseletében dr. Kósa Ádám fogyatékosságügyi államtitkár köszöntőjében kitért arra, hogy a praktikus és esztétikus termékekben fontos cél ötvöződik: megvalósultak a tervezők kreatív álmai, ezzel együtt mások álmai is valóra válhattak. „Az odafigyelés a kormány részéről is megvalósul, számos intézkedés segítette elő ezt a folyamatot. Egyrészt 69,5 milliárd forint fordítható a rehabilitációs célú foglalkoztatás bértámogatására, ennek köszönhetően 31 ezer ember tud munkához jutni. Csaknem 9,5 milliárd forint áll rendelkezésre több száz foglalkoztató támogatására, amiből évente hatezer fogyatékos személy foglalkoztatása valósul meg.” – fejtette ki az államtitkár, és örömét fejezte ki, hogy a hátrányos helyzetű településeken élők vagy megváltozott munkaképességű munkatársak egyre több lehetőséghez jutnak a Magyar Református Szeretetszolgálatnál.

A minőségi divattermékeket és kiegészítőket árusító üzlet megnyitóján Vecsei Miklós társadalmi felzárkózásért felelős miniszterelnöki biztos úgy fogalmazott: nagy öröm számára, hogy megvalósulhatott ez az üzlet, hiszen a DIACONIA üzlet vagy a FETE-kert megmutatja a világnak azt az arcát, amit senki nem hisz el, hogy létezik. „A Felzárkózó települések nevének hallatán keveseknek jutna eszébe, hogy onnan valami jó is származhat vagy akár prémium termékek készülhetnek ott. Mi nem csak elhisszük, hanem tudjuk is, hogy ez a világ megváltoztatható.”

 

A DIACONIA termékek gyártásáért és értékesítéséért felelős Jobbadni Nonprofit Kft. ügyvezetője, Juhász Márton köszöntőjében visszaemlékezett a márka születésének történetére: „A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Mezőladányban egyetlen kis szobából, csupán néhány eszközzel és bőrövekkel vette kezdetét a DIACONIA története. Ennek már lassan négy éve. Most pedig itt vagyunk hazánk fővárosában, és már közel sem bőrövekre szorítkozik munkásságunk: táskák, ékszerek, textil termékek és háztartási kerámiák is helyet kaptak az üzletben.” Hozzátette: a mai felgyorsult világban és a fogyasztói társadalomban egyre nagyobb értéket képvisel, ha valami egyedi, és nem egy gyártószalagon fut végig több tízezer az adott termékből. De nem csak a kézműves jelző miatt szerethető ügy a DIACONIA: „Ezeknél a termékeknél nem mindegy, hogy kikhez tartoznak azok a kezek, amire a kézműves termék jelzővel hivatkozunk. A termékek néhány ezer főt számláló felzárkózó településeken készülnek. Ezeken a településeken, sőt, talán nem túlzás mondani, hogy ebben a térségben az egyik legnagyobb érték a munkahely. Ezért óriási jelentőségű ez az üzlet, ez a márka számunkra, hiszen beteljesítettük küldetésünket: elsősorban nem adománycsomagokkal, nem tűzifával vagy élelemmel segítünk, hanem munkahelyekkel. A munkahelyekkel pedig együtt jár a kiszámítható jövedelem, egy támogató, tanulásra ösztönző közösség, a megbecsülés, az értékteremtés”. Juhász Márton köszönetét fejezte ki a MOL-Új Európa Alapítvány támogatásáért, akik nagymértékben hozzájárultak a műhelyek felszerelésének és az értékesítés elindításának költségeihez.

A DIACONIA márkatermékek megvásárolhatóak a Récsei Center földszintjén található márkaboltban, a Paloma ArtSpace pop-up üzletében, valamint online a www.diaconia.hu webshopjában.