Egy újabb terület az önkéntességre – Legyél te is patrónus!

A Magyar Református Szeretetszolgálat „Patrónus” önkéntes programja lehetőséget kínál hátrányos helyzetű diákok online tantárgyi korrepetálására. A fiatalok támogatása magában foglalja az adott tananyag elmélyítését, valamint a lelkigondozást, megerősítést, szociális-érzelmi támasz nyújtását is.

A Magyar Református Szeretetszolgálat legújabb, Patrónus címet viselő önkéntes programján keresztül nyújt segítséget rászoruló gyerekeknek a tanulásban. A program 2024 nyarán indult el 10 önkéntes patrónus bevonásával a nagy sikerű ózdi „Válaszút – Komplex digitális program a sikeres életpályáért” című projekt folytatásaként, kibővítéseként – természetesen nem csak ózdi fiatalok számára. Az önkéntes csapatban a generációk sokszínűsége tükröződik: vannak közöttük frissen érettségizett fiatalok, akik lelkesedéssel és új ötletekkel gazdagítják a munkát, valamint tapasztalt, nyugdíjas pedagógusok is, akik szakmai tudásukkal és emberismeretükkel támogatják a gyermekeket.

A program célja, hogy önkéntesek által országszerte növelni lehessen azon halmozottan hátrányos helyzetű, 12-18 éves tanulók tanulási esélyeit, akik környezetében nem elérhető a magánoktatás, illetve anyagilag az nem megfizethető számukra. „Napjainkban fokozott igény van önkénteseink körében azokra a szolgálati tevékenységekre, amelyeket online végezhetnek, így a tanulássegítés egy hasznos, jó célt szolgáló önkéntes tevékenységnek bizonyul – áthidalva a távolságokat – képes segítséget nyújtani a rászorulóknak is.  Az online oktatás heti rendszerességgel, minimum 3 hónapon keresztül zajlik. Örömünkre szolgál, hogy a programban részt vevő önkéntesek többsége hosszabb távra köteleződik el kisdiákja mellett.” – osztotta meg tapasztalatait Tóth Barbara Ramóna, az MRSZ önkéntes programkoordinátora.

Annak ellenére, hogy a személyes jelenlét az oktatás során kiemelten fontos, a digitalizáció elterjedésének eredményeként hasonlóan személyes és bizalmi környezet alakítható ki egy online tanóra folyamán is, de ehhez mind az önkéntesek, mind a kisdiákok elkötelezettsége is egyaránt szükséges. A Patrónus program önkénteseihez kizárólag egy-egy tanuló kerül, akivel minimum 3 hónapon keresztül együttműködve a heti elfoglaltságaikhoz mérten állítják fel órarendjüket.

A tanórák fókuszában az iskolában megszerzett tananyag elmélyítése, kibővítése, valamint a gyermekek lemaradásainak behozása áll, ugyanakkor nagy jelentőséggel bír a gyermekek szociális és érzelmi fejlesztése is.

A gyülekezetemen belül vasárnapi iskolákat kezdtem tartani, és itt találkoztam először az egyházi jellegű oktatással. Kiemelten fontosnak tartom, hogy a hiten keresztül jussunk el a gyermekekhez. Személyiségközpontú módszert használok a hozzám tartozó kisdiák korrepetálására. Az ő erősségeinek és jó tulajdonságainak felmérése, illetve a kapcsolódás kialakítása elengedhetetlen az oktatás szempontjából. Minden óránk azzal kezdődik, hogy megkérdezem, milyen napja volt, hogyan érzi magát, hiszen az aznapi óra ezeken fog alapulni. Partnerként kell tekinteni rájuk, a legkisebb gyermektől kezdve a legidősebbig. Mindannyian mások vagyunk és nem mindenki fejlődik ugyanolyan ütemben, ezért nagyon fontos, hogy tényleg odafigyeljünk rájuk – ez a humanisztikus pszichológia alapja.” – mesélt a Patrónus program lényegéről az önkéntesként szolgáló Csilla, aki fogalmazás tantárgyból korrepetál egy nyolcadik osztályos fiatalt.

Alapítványunk az évben háromszor indít turnust: tanévkezdéskor, tanítási félévkor és a nyári szünet elején. A szülők a hozzájuk legközelebb eső irodáinkon keresztül jelentkeztethetik gyermeküket a programba; ha önkéntesként szeretnének csatlakozni a szolgálatra, az onkentes.jobbadni.hu oldalon regisztrálhatnak. Fontos tudni, hogy nem követelmény a tanári végzettség, ám szaktudást igényel, a jelentkezőket alaposan megismerik a munkatársak a programba kerülés előtt. Szervezetünk a jelentkező önkénteseknek online képzést, a szülőknek gyermekvédelmi tájékoztatást biztosít a program kezdetével.